lørdag 17. april 2010

UNDERVISNINGSOPPLEGG

Det er ikke første gangen jeg konkluderer med at jeg ikke er så ulik elevene mine. Man ferdigstiller ikke ting før man strengt tatt må det. Så her....... noe i seneste laget kanskje, kommer en kommentar om hvordan jeg har brukt noe av det jeg lærte på første IKT- samling.

Jeg var opptatt av at jeg skulle ta i bruk min nylærte kunnskap på en overkommelig måte. Det er viktig å bli kjent med verktøyet før man virkelig begynner å brilljere. Derfor har jeg laget enkle skjemaer for øving på gloser. Disse har jeg har lagt ut på skolens læringsplattform, Moodle. Glosetestene er laget i Excel og er lagt innpå det klassetrinnet, det faget og den uka glosene gjelder for.

Gloseprøvene er utformet slik at de enten går fra engelsk til norsk eller motsatt. Dette kan jeg videreutvikle og etter hvert ha tester med både norsk og engelske gloser.

Tilbakemeldinga fra elevene på denne mulighetene til å pugge gloser er varierende. Noen syntes det var kjempestas å få sitte på PC å jobbe med lesker. De likte å få tilbakemelding umiddelbart og syntes denne formen for trening var motiverende. Andre syntes det var litt tungvint å skulle jobbe slik. De plagdes med å få det til.

Jeg ser at disse glosetestene kan brukes i alle de andre fagene også. Da særlig for å "drille" elevene i begreper og definisjoner.

Det er noe uvisst om resultatet på gloseprøvene som tas på skolen i slutten av uke er blitt noe bedre. De som alltid har pugget glosene som var mest ivrig i å teste ut denne måten å øve på, og det er de som fremdeles gjør det best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar